Deze les heb ik gegeven aan de klassen 2. Ze zijn hier 4 lessen mee bezig geweest...
Inleiding:
Kranten meegenomen en besproken wat er allemaal in de krant te vinden is. Daarbij ook goed gekeken naar de opbouw van de krant. Ook hebben we een paar artikelen bekeken. Daarbij gelet op de keuze van de titel en de foto bij de geplaatste tekst.
Vervolgens een filmpje van schooltv bekeken over: Kranten: Hoe maken ze die eigenlijk....
Opdracht:
Vervolgens kregen de leerlingen de opdracht om zelf een krant te maken via de site: http://www.krantenmaken.nl/ Ze mochten zelf het onderwerp van hun krant kiezen.
De afbeeldingen konden gehaald worden van internet. Ook kon er een tekening gemaakt worden op het digibord om vervolgens in de krant te voegen en er waren fototoestellen aanwezig, waarmee de leerlingen zelf foto's konden maken voor hun krant.
De teksten mochten zelf geschreven worden of er kon gezocht worden naar teksten op het internet. Een combi was ook mogelijk.
Ik heb hierbij vooral gekeken naar het niveau van de leerlingen. Sterke leerlingen heb ik vooral gestimuleerd om de teksten zelf te schrijven, terwijl de taalzwakke leerlingen vooral hun teksten opzochten op internet.
Evaluatie:
De klassen 2 zijn beiden erg onrustig en dus was het best spannend om deze opdracht te doen.
Extra gaaf dus om te zien dat beide klassen serieus aan deze opdracht gewerkt hebben en dat iedereen tot een resultaat is gekomen waar hij/zij trots op is.
Mooi was de opmerking van een leerling toen hij met zijn eigen krant in zijn hand stond: "Ik kan haast niet lezen, maar toch heb ik een krant gemaakt. Ik had nooit gedacht dat ik dat kon."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten